Til toppen

Kammermusikk festival for 13. gang

Torsdag 2. februar går startskuddet for årets vinterfestival i regi av Ålesund Kammermusikk. I år for 13. gang. For kreftene bak, fiolinist og kunstnerisk leder Ai-Ling Chiu og produsent Samuel Skrede, er dette et absolutt høydepunkt i kulturåret.

Ønsket er å nå ut til enda flere. Bringe byen og den klassiske musikken sammen, sier fiolinist og kunstnerisk leder Ai-Ling Chiu som gjerne tar opp instrumentet og leverer de vakreste toner. Der og da.

Ønsket er å nå ut til enda flere. Bringe byen og den klassiske musikken sammen, sier fiolinist og kunstnerisk leder Ai-Ling Chiu som gjerne tar opp instrumentet og leverer de vakreste toner. Der og da.

(Tekst/foto: Trine Klemetsen)

Vi treffer de to for både god kaffe og prat i inspirerende omgivelser på Green Garden, Hotel 1904. Det er bare få dager til årets festival går av stabelen og de gleder seg. Programmet har i følge de to aldri vært mer variert og levende, og de håper at publikum gleder seg like mye.

– Vi har aldri hatt flere tilreisende musikere, og dette blir virkelig et program med alt fra det helt intime til konserter med krutt i, sier de, vel vitende om at de opererer på det som fortsatt sees på som en nisje og smalt felt. Klassisk musikk.

(Fortsetter under)

Fiolinist og kunstnerisk leder Ai-Ling Chiu og produsent Samuel Skrede i Ålesund Kammermusikk gleder seg til festivalen som aldri før har tiltrukket seg flere tilreisende musikere. (Arkivfoto).

Fiolinist og kunstnerisk leder Ai-Ling Chiu og produsent Samuel Skrede i Ålesund Kammermusikk gleder seg til festivalen som aldri før har tiltrukket seg flere tilreisende musikere. (Arkivfoto).

– Vi har heldigvis opparbeidet oss et solid og veldig trofast publikum her i Ålesund, og det er ganske imponerende. Det gjør også at vi kan holde på år etter år, og satse, forteller Skrede som legger til at det ikke er noen sovepute. Kun en mulighet for enda mer.

– Vi er også opptatt av å nå nye grupper, og håper at flere tør og kanskje tar sjansen på å gå på noe helt nytt, noe de ikke har opplevd eller prøvd før. Tenk alt man kunne gått glipp av om det skulle vise seg å være midt i blinken da!, sier Ai-Ling Chiu og stråler. For henne er musikk, formidling og tilstedeværelse samme sak. Musikken skal ut for å nå inn.

Denne uken må du være obs på klassiske toner over hele byen. Fra det intime og rolige, til konserter med skikkelig krutt i, sier arrangørene av Ålesund Kammermusikkfestival.

Denne uken må du være obs på klassiske toner over hele byen. Fra det intime og rolige, til konserter med skikkelig krutt i, sier arrangørene av Ålesund Kammermusikkfestival.

Egen midnattskonsert på T2

– Jeg gleder meg til alt, men som musiker kanskje helt spesielt til Midnattskonserten på T2 fredag. Der skal vi spille Bachs Goldbergsvariasjoner, i et rom og på et utested mange ikke forbinder med klassisk musikk. Jeg har alltid drømt om å spille den ved midnatt. Det er jo det den er skrevet for. Nå skjer det, sier hun om stykket som er både gøy og mentalt krevende å spille.

– Dette stykket skrev Bach på spesialbestilling for en greve som slet med insomnia, og det er både variert, vakker og fint, sier hun om konserten som med ett tema og 30 variasjoner varer i nøyaktig en time.

– Du er ikke redd for at publikum skal sovne da?

Hun ler.

– Det må de bare gjøre. Kjøp et glass vin, lukk øynene og bli med på denne helt unike reisen. Vi skal heller si fra når det er over, om så skulle skje, sier hun.

(Fortsetter under)

Bjarte Eike og «the Alehouse Boys» har gjort furore med glitrende kritikker verden over de siste årene. Til denne konserten kommer de med et nytt program, the Playhouse Sessions, som vakte stor internasjonal begeistring da den kom ut i oktober 2022. Det blir sang, dans, skuespill og ikke minst rykende spilling.

Bjarte Eike og «the Alehouse Boys» har gjort furore med glitrende kritikker verden over de siste årene. Til denne konserten kommer de med et nytt program, the Playhouse Sessions, som vakte stor internasjonal begeistring da den kom ut i oktober 2022. Det blir sang, dans, skuespill og ikke minst rykende spilling.

Bjarte Eike, fiolinist, beskrives som erbarokkfiolinisten som flytter grenser i klassisk musikk, på jakt etter nye prosjekter i sjangerens grenseland og som også evner å nå ut til nye publikummere med sitt smittende spill og stil.

Bjarte Eike, fiolinist, beskrives som erbarokkfiolinisten som flytter grenser i klassisk musikk, på jakt etter nye prosjekter i sjangerens grenseland og som også evner å nå ut til nye publikummere med sitt smittende spill og stil.

Høydepunkt på høydepunkt

Årets festival skal holde til på scener over hele byen, fra kirke til kulturhus og utesteder og programmet er variert.

– Jeg er så stolt over de artistene vi har fått med oss i år. Det er nesten sånn at man ikke tror det. Bjarte Eike som festivalartist, Barokksolistene et fyrverkeri av ei gruppe, og ikke minste Edvard Grieg Vokalensemble, for å nevne noen, forteller Samuel som sier at de i år, har ekstra trykk nettopp på formidling.

– Det er de beste av de beste, og de kommer hit. Til Ålesund! Til en mellomstor by på kysten. Det sier litt om hva vi har greid å skape her. Det har fått gro frem et miljø både for oss musikere og publikum. Og akkurat den dynamikken, gjør at både byen og festivalen har fått et veldig godt rykte i det klassiske miljøet, forteller Ai-Ling Chiu som elsker å skape i egen by.

– Jeg flyttet hit og tenkte. Hva kan jeg bidra med? Hvordan kan jeg sette mitt preg på byen? Hvordan kan jeg bidra til at enda flere får møte klassisk musikk? Derfra og ut har vært et eventyr, og vi har mer en bare denne festivalen på gang, men nå dreier alt seg om den. Så skal lande og leke med enda flere ideer! Så blir byen enda mer levende, sant?

-Heilt sant!

Heldige oss og Ålesund som har råproffe krefter som dette. Som inspirerer, dytter, leker, som kan og som tror på å bidra. Til enda mer i egen by!

SE HELE PROGRAMMET OG BLI MED!