Til toppen

Hadde Girl Tech fest på biblioteket

74 jenter i 5.klasse fra fem skoler i Ålesund samlet seg nylig på Ålesund bibliotek til Girl.Tech (Fest). Det ble en real teknologifest der jentene styrte alt selv, uten at gutta kunne ta over.
Av Fridgeir Walderhaug

Full rulle med teknologi en hel skoledag for 74 jenter i 5.klasse. -Det har gått over all forventning, sier Katrine Solberg ved Ålesund bibliotek.

Full rulle med teknologi en hel skoledag for 74 jenter i 5.klasse. -Det har gått over all forventning, sier Katrine Solberg ved Ålesund bibliotek.

-Det er mulig guttene ble litt misunnelige, men lærerne ordnet et eget opplegg for dem på skolen, for nå var det jentene sin tur, sier Katrine Solberg på barneavdelingen til Ålesund bibliotek.

Girl.Tech heter arrangementet, med fest i parentes. For fest ble det, med koding og lek med kulerobot, test av VR-briller og bruk av Minecraft.

-De laget blant annet en bærekraftig by på Minecraft. For dette er så absolutt læring.

At det er denne gruppen som inviteres er også fordi de om et år skal til Newton-rommet på NMK, og de skal delta på First Lego League når de kommer i 7.klasse.

-Er det en grunn til at det bare er jenter som inviteres?

-Ja. Guttene er ofte mer interessert i teknologi som dette. Det fører også til at de ”tar litt over”. Her får jentene styre alt selv, uten den innblandingen, sier Solberg.

Det er Ålesund bibliotek, E-Teams Ålesund kommune og Newton Møre som i fellesskap står bak arrangementet.

(Fortsetter under).

Jentene fra Larsgården skole var svært fornøyd med dagen. Spesielt moro var bruken av VR-briller i regi av E-Teams Ålesund kommune.

Jentene fra Larsgården skole var svært fornøyd med dagen. Spesielt moro var bruken av VR-briller i regi av E-Teams Ålesund kommune.

-Dette gikk veldig bra.

Stort sett jobbet to sammen, og noen var tre på hvert lag, og jentene virket veldig fornøyd.

Selv var vi veldig spent, siden dette var første gang, men det gikk over all forventning.

Og dette er jo noe vi ønsker å gjøre til en årlig greie, så får vi justere litt til neste år, sier Katrine Solberg.

Utvikle nye læringsstrategier, skape en arena for inkludering, og gi økt livsmestreing er tre av punktene E-Teams Ålesund kommune jobber etter, og en rask prat med noen av deltagerne ble det raskt klart at dette var noe likte.

-Ja, dette var moro, sa de nesten i kor, de tretten jentene fra Larsgården skole.

Alle hadde de gått rundene med workshops under arrangementet, og kunne dra fornøyde hjem da det hele ble avsluttet ved skoleslutt.

VR-briller var et av høydepunktene under Girl.Tech (Fest) på Ålesund bibliotek.

VR-briller var et av høydepunktene under Girl.Tech (Fest) på Ålesund bibliotek.

Med Minecraft kunne disse jentene fra Larsgården skole lage en bærekraftig by.

Med Minecraft kunne disse jentene fra Larsgården skole lage en bærekraftig by.