Onsdag 25. september starter årets Høstscena, og skal gjennom et svært omfattende og allsidig program til og med 29. september.
Byens traume
Og helt sentralt, som festivalkunstner, står Eldrid Schrøder Kvalvik, kunstner og lærer på dramalinja til Ålesund videregående skole.
-Vi er heldige som har fått Eldrid som festivalkunstner, som er en viktig rolle for Høstscena, og en lang tradisjon for oss, sier kunstnerisk leder for festivalen, Siri Forberg.
Vi møter henne og produsent Miriam Jacobsen Solli sammen med festivalkunstneren framfor et butikklokale med en tragisk historie. Årsaken kommer vi tilbake til.
-Eldrid er en proff kunstner, pedagog og lærer med lang erfaring. Og festivalkunstneren står først og fremst for åpningen der formatet kunstneren velger kan variere, men som festivalen vil bygges rundt, sier Siri Forberg.
Og dette blir interessant, for Eldrid Schrøder Kvalvik er i full gang med research rundt temaet hun skal i gang med. Og her kommer møtestedet vårt inn i bildet.
Nemlig deporteringen og drapene på Israel, Lea, Reidun og Morten Steinfeld.
-Du griper tak i et av byens store traumer her?
-Ja. Jeg har lyst til å ta tak i skjebnen til familien Steinfeld. Familien på fire som hadde butikk her i dette lokalet i Kongens gate, men som ble utryddet av nazistene under krigen.
Jeg er ikke ferdig enda, for jeg er mer i støpeskjeen der jeg lærer. For dette er noe jeg er veldig interessert i å lære om, forteller festivalkunstneren selv.
-Jeg er vokst opp nært tyske bunkere, og har på den måten hatt krigshistorien nært på meg.
Krigen generelt er noe jeg vil lære mer om, som familien Steinfeld. Men også om de som valgte feil side. Hvordan havnet de der?
Lang erfaring
Eldrid er fra Kristiansund, men kom til Ålesund som 18 åring for å gå dramalinja på skolen hun nå er lærer på.
-Fagerlia het jo skolen da, og jeg hadde blant annet Viggo Solum og nåværende kultursjef Oskar Skulstad som lærere.
Videre gikk veien til NTNU i Trondheim for dramastudier, og studerte nordisk litteratur og pedagogikk, før jeg kom tilbake til Ålesund og fikk jobb på Fagerlia som dramalærer i 2007, forteller Eldrid, som også var innom Dramatikkens hus i Oslo, ble frilanser som regissør ved siden av lærerjobben, og laget rocketeater, for å nevne noe.
-Det er nå veldig spennende også å bli kjent med tekstarbeidet til Eldrid. Tekstarbeid er også en del av Høstscena med egen teks-workshop, sier festivalsjefen.
-Du har en stor flokk dyktige elever, som blant annet nylig framførte musikalen “Legally Blonde” på Parken kulturhus, der du var regissør.
Har du en plan for dem under festivalen?
-Ja, absolutt. Elevene blir med, sier Eldrid som som ser på Høstscena som en arena for inspirasjon og læring.
-For meg har Høstscena vært veldig viktig med en rekke kunstnere som har gitt stor inspirasjon.
-En kan vel snakke om din røde tråd på Høstscena med dette temaet. Hvordan ser du for deg en framførelse?
-Det skal jo skje på Parken kulturhus, men jeg er i en fase med reserch der jeg snakker med mennesker som vet ting om temaene, og ønsker å lytte til flere som har historier, kunnskap og fortellinger til krigen i Ålesund. Boka «Da byen gråt» av Therese Alvik om familien er også en viktig kilde. Samtidig blir ikke nødvendigvis temaet krigen som krig, eller detaljer om enkeltpersoner og slike ting. Dette er ting jeg skal bruke tiden på å finne ut framover, forteller festivalkunstneren.
Alt er ikke klart for verken Eldrid eller festivalen nå, men spennende er det, slik Høstscena alltid er. En spenning som om noen uker når sitt klimaks.
-Ja, like etter sommerferien kommer vi med en programlansering, for selv om mye er klart så står det mye igjen, sier Siri Forberg.
Litt kan vi jo avsløre, for her snakker vi om boksekamp på Arbeideren, besøk av Viggo Venn, unges opplevelse av bybrannen i tillegg til flere spennende stykker, og det blir både improshow, stumfilm og selvfølgelig poesiscene. Det hele avsluttes med den store familiedagen søndag 29. september.