Puls – Et teater om avtrykkene våre



Alle oppfinnelsene våre og alt vi mennesker produserer setter avtrykk på jorda. Men vil vi bli konfrontert av det på et tidspunkt? Blir vi fanget i avtrykkene våre? Tenk om det er en diger rusten kube som gjør nettopp det, slik Cirka Teater tenker i stykket «PULS».

Av Fridgeir Walderhaug

Franske Gilles Berger har skapt den store kuben. Skuespilleren i Cirka Teater har sammen med regissør Espen Dekko ideen bak stykket «PULS» som spilles i Arbeideren fra 2.oktober.

På mange måter er det tre ”hovedpersoner” i stykket «PULS».

Skuespillerne Gilles Berger, Karoline Ellingsen Wheeler og den enorme kuben som står midt på scenen. For den føles i aller høyeste grad levende ut.

Stedet er Arbeideren, der stykket skal framføres som en del av Høstscena, med bypremiere søndag 2.oktober.

Aller først skal «PULS» ha urpremiere i Ulsteinvik nå på lørdag, og skal innom Surnadal og Rauma, før det blir åtte forestillinger i Ålesund. Alt i et samarbeid mellom Cirka Teater og Teateret Vårt.

Bypatrioten ble invitert til en forvisning av «PULS» på Arbeideren, der ensemblet har gjort unna prøvene til stykket.

Møtet med den store kuben gjør noe med oss i det øyeblikket vi ser den.

Assosiasjonene går raskt til et bilvrak som er presset til en kube, bare større.

Og der den står, plassert midt på scena i Arbeideren, utstråler den en mektighet, og gir faktisk en blanding av undring og respekt. Vi setter oss med en slags ærefrykt for kuben. Litt spesielt, siden det er en kulisse vi snakker om.

Det er vanskelig å ta blikket bort fra den enorme kuben, som består av sammenklemt skrap fra vår egen fortid og nåtid, og må vel være av den mest finurlige og spennende kulissen i norsk teater noen gang.

Kuben er mesterlig skapt av skuespiller Gilles Berger i samarbeid med Richard Veley.

I tillegg til å være skuespiller er franske Gilles utdannet smed, møbeldesigner og interiørdesigner.

(Fortsetter under).

(F.v) Regissør Espen Dekko, skuespillerne Karoline Ellingsen Wheeler og Gilles Berger framfor den store kuben.

-Men hva er denne kuben? Og hva skal den fortelle oss?

-For Cirka Teater er det visuelle viktig. Og det er et virkemiddel som gjerne brukes i stor skala, uten replikker og ord, men i et ordløst samspill der historien fortelles med kroppene til skuespillerne, ting som skjer og illusjoner, forteller regissør Espen Dekko, som sammen med Gilles Berger står bak ideen til stykket.

-I Puls møter mennesket kuben, og ser seg selv i alt det rustne skrapet den består av.

Den inneholder alt vi har skapt og funnet opp, og når mennesket, i Gilles sin skikkelse møter kuben blir han fanget av den, forklarer regissøren.

-Det handler om å miste kontroll, om å tro, ikke gi seg, og om å stå sammen.

For Gilles oppdager raskt at det inne i kuben finnes et menneske til, spilt av Karoline Ellingsen Wheeler.

-Nå er de begge fanget av kuben, og prøver å komme seg bort.

Først aner de ikke hva disse kreftene er, men de finner ut at det er kuben som har kontroll over dem, sier han.

Den første menneskelige reaksjonen er alltid å forsøke å komme seg bort fra og fri fra det som prøver å fange oss. Det gjør også Gilles og Karoline, men mennesker er også et nysgjerrig vesen, forklarer Espen.

-De prøver jo etter hvert å finne ut av hva dette er, og hva som skjer, sier Espen, og legger til at dette ikke er en miljøforestilling.

-Nei, det er mer om tiden vi lever i og om makt som fanger oss, forteller han, før han og skuespillerne setter i gang visningen av stykket.

(Fortsetter under).

Ei hånd kommer ut av kuben. En menneskehånd.

Lyden er et sterkt virkemiddel som forsterker det mystiske med kuben midt på scenen.

Litt skummelt, men mest spennende. For en skimter kjente oppfinnelser og produkter inne i kuben. Alt vi bruker i hverdagen.

Visningen starter med Gilles som oppdager kuben og lurer på hva det er. Og raskt skjer det ting, for rør stikker ut. Gilles sprøytes med damp og vann, og den snurrer og lever sitt eget liv, men hva vil den med Gilles? For han slipper ikke unna. En usynlig vegg stopper ham og sender ham tilbake.

Ei hånd kommer ut. Så et ansikt bak ei lita dør fra en mikrobølgeovn.

Hva tenker Gilles om det som skjer? Og hvordan skal han reagere på det?

Kvinnen, i Karolines skikkelse kommer ut. Og nå er det to, og nå starter en spennende historie for de to rollefigurene.

-Det er en morsom forestilling, og vi har satt en aldersgrense på åtte år. Det skjer jo mye rart og spennende, så det er absolutt en forestilling for hele familien, forteller Vera Krohn Svaleng som er kunstnerisk leder for Teateret Vårt.

-Dette er en samproduksjon mellom Cirka Teater og Teateret Vårt i anledning teaterets 50-årsjubileum.

Nå er det turné for stykket, som skal innom Molde, Brattvåg, Stranda, Fosnavåg og Ørsta etter de åtte forestillingene i Ålesund, forteller hun.

Ut av kuben kommer Karoline. Nå er de to som skal finne ut hva kuben er, og hva den vil.

Også et ansikt dukker opp. Det er et menneske inne i kuben.