
Grytten med varm og poetisk hyllest til Varmestua
- Så dere diktet jeg har skrevet, spurte han Bypatrioten beskjedent. Det hadde vi. Og sånn har det seg at vi kan starte en ny dag i Ålesund med en varm og flott hyllest til Frelsesarmeens varmestue i Ålesund.
Vi starter en ny dag i Ålesund med denne perlen. En hyllest til Frelsesarmeens varmestue i Ålesund. Skrevet av Johan Grytten.
– Så dere diktet jeg har skrevet, spurte han Bypatrioten beskjedent.
– Ja, det var skikkelig fint.
– Dere må gjerne dele det!
– Det gjør vi mer enn gjerne, men da må vi først få tatt et bilde av deg, såpass folk også får se deg. Det synes vi er veldig viktig.
– Ja, det går bra, sier han med et smil.
– Takk. Vi gleder oss til å dele.
– Takk, det er fint, sa han og her er det. Dikt, bilde og ei fin oppfordring helt til slutt.
MIDDAGEN
Du får komme
slik du e’
Og uten stell og
pynt
Så bare sett deg
ne’
Og bli skikkeli’ for-
synt.
Og vertskapet
e’ folk
Me’ både
sjarm og styrke
Dei e’ kjærlighetas
tolk
Og dei skjøtta vel
sitt yrke.
Å e’ du både
skakk og blakk
Og du for ingen
ting e’ reina?
Så husk at Varme-
stua, har fått folk
på beina!
Å om du skulle
fryse’
Og du e’ trøtt og
arm . .
Velkommen inn
i lyse’ !
Og bli skikkli’ go’
og varm.
Å e’ du ei på
toppen
og føle’ deg
beskitt
Her får du vaska
kroppen
og dusjavekk all
dritt.
Å så kan du få
ete ;
suppe, ball,
potete
Så følle’ det ei dei-
li’ krus
me’ kaffi og me’
fløte
– og torsdag e’
det saft og brus
og vafla, sang og
møte
V a r m e s t u a !
Den må
aldri – aldri for-
svinne
og bli kun et
rørende minne.
Nei, det blir for å
drøyt .
– For på Varmestua
D e r hever de
banneret
høyt!
-Johan Grytten-
Han oppfordrer også alle som kan og vil om å støtte arbeidet som gjøres på Varmestua i Ålesund. Sommer som vinter.
Vipps Varmestua: 78111