Til toppen

\ loading=

Teatret Vårt med urpremiere om bybrannen under Høstscena

Hvordan kan teknologi være med på å skape interaktivt teater, og hvordan kan man gjøre det på en bra måte som hever opplevelsen? Som gjør opplevelsen enda sterkere og enda mer interessant, uten at det tar fokuset vekk fra historien. Det er noe av bakteppet når Teatret Vårt setter opp "Brannen" under årets utgave av Høstscena som starter i Ålesund i dag.

Rektoren spilt av Jørn Morstad utfordrer elevene – og publikum.

Forestillingen som er laget for ungdom i aldersgruppen 12-13 år spesielt, som tar oss med tilbake til 1904 og den store bybrannen i Ålesund, er et samarbeid med EU-prosjektet PlayOn! Det betyr også kunnskap og ressurser på tvers landegrenser med regissør Odette Bereska i spissen.

Vi er så heldige å få komme innom Arbeideren der det jobbes i ett sett for å bli klare. På scenen ser vi lokale Amalie Ibsen Jensen ta plass. Hun er av fire skuespillere som tar plass på scenen. Det vil si midt på gulvet i Arbeideren, som er gjort om til et klasserom og vi er plutselig midt i det som er en tegnetime på starten av 1900-tallet. Rektoren, som spilles av Jørn Morstad, utfordrer oss på perspektiv. Mye sier oss at det ikke handler om eplet alene. Men kanskje om hvordan vi ser verden i stort og smått. Mer får vi ikke vite.

Vi får kun se et utdrag. Resten spares til publikum tar plass i salen torsdag.

– Stykket er stedsspesifikt, forteller kunstnerisk leder Zezé Kolstad og legger til at stykket også skal spilles i Molde. Men da endres innholdet. For det er kanskje ikke snakket like høyt om brannen som herjet Molde i 1916. Men først ut er altså Ålesund.

 

En nyutviklet app tar oss tilbake til 1904. I bakgrunnen skuespiller Amalie Ibsen Jensen som har tatt oss med ut av salen og ned i foajéen.

Involvering

Stykket som de har arbeidet aktivt med siden før sommeren, har hatt bred involvering av unge. For hvordan skal teknologien og teatret kunne engasjere de på en god måte?

– Vi er heldige som har fått jobbet tett på ungdommer som har vært svært tålmodige med oss. De vet kanskje ikke hvor viktige de var i en tidlig fase der vi prøvde og feilet i ett sett, forteller Amalie om prosessen som også har ført frem til at man som skuespiller også er svært tett på publikum underveis.

Man skulle kanskje tro at bruk av teknologi fjernet oss fra hverandre, men tvert om. I “Brannen” leker vi sammen. Både på og ved scenen. Med og uten teknologien.

Publikum har fått beskjed om å kle seg godt

– Her er det bare å ta med paraply og regntøy om det skulle trengs, legger Kolstad til, for vi skal visstnok ikke bare være inne på Arbeideren. Publikum skal også ut i puljer i byens gater og gjøre hjemmelekser gitt av den strenge rektoren.

– Det er en veldig spennende måte å jobbe på. Med 60 personer så tett på i salen og underveis, så får vi umiddelbare reaksjoner og engasjement tilbake. Det er meningen, sier Amalie som også legger til at de tidvis også derfor må improvisere. – Alt er nytt, og det tekniske er et spenningsmoment i seg seg selv for oss. Jeg gleder meg veldig, sier hun.

De som tror at bybrannen her skal visualiseres med store flammer på skjerm, eller tradisjonell video, må tro om igjen. Vi kan si så mye som at her er det utviklet alt fra egne lydspill til egen app gjort av teknologiutvikler Ben Kirman som har vært tett på hele veien.

Tilstede på prøvene er også leder for Høstscena Siri Forberg som gleder seg.

– Det er virkelig stor stas å ha ei urpremiere på programmet. Forestillingene er fullsatt, og det er veldig gøy.

Se mer om det som skjer under HØSTSCENA denne uken her!

Vi tar plass i det som en helt vanlig dag hvor vi finner tenåringene Dagny, Ingeborg og Karen i en tegnetime på skolen. Sammen med klassen sin skal de snart oppleve noe som forandrer alt – for alltid.
Regissør Odette Bereska her sammen med teatersjef for Teatret Vårt Kristian Lykkeslet Strømskag.
Leder for Høstscena Siri Forberg har tatt plass i salen for en smakebit. Hun synes det er svært spennende å se hvordan Teatret Vårt arbeider med det interaktive.
Kunstnerisk leder for leder av avdelingen scenekunst for barn og unge i Ålesund Zezé Kolstad, forteller at de har opplevd mye engasjement og gode tilbakemeldinger fra ungdom som har vært involvert.
Publikum kommer ikke bare tett på skuespillerne, men blir fort også en aktiv part i stykket…

 

Lokale Amalie Ibsen Jensen fyller scenen sammen med skuespillerne Ingrid Myhre Løvik, Anne Wiig og Jørn Morstad