Til toppen

\ loading=

Bli med på kveldstur fra Ålesund til Runde!

Runde Miljøsenter og Opplev Runde har i sommer satt opp organiserte turer to ganger i uken der du kan reise direkte med hurtigbåt fra Ålesund og videre med minibuss til Runde Miljøsenter. Vi har testet og dette ble en kortreist opplevelse for minneboken.

Vel fremme blir du møtt av en dyktig guide og naturrettleder som tar besøkende med på ei lærerik omvisning inne på senteret. I tillegg til den spennende historien om Rundeskatten, får du også se filmen “Havets sølv”. En fantastisk naturdokumentar om lundefuglane og det unike økosystemet som de er en del av. Etter påfyll i hodet, blir det også påfyll i magen, med husets fiskesuppe, før kveldens høydepunkt: Å besøke fuglefjellet.

Turen opp på fuglefjellet tar omtrent 45 minutter, og på veien opp blir det flere gode stopp for å oppdage fuglelivet underveis. Vel oppe er det satt av god tid til å virkelig få oppleve den nydelige Lundefuglen som holder til i fjellveggen, og man kommer tett på! Er du like heldig som vi var, så avsluttes turen med solnedgang i havet og fugler svevende over alt. Etter endt tur tar bussen deg trygt tilbake til hurtigbåtkaia, for retur til Ålesund.

For bestilling og mer informasjon se denne lenken!
Se hele vår opplevelse i bilder:

Turen starter allerede i Ålesund havn der man går direkte om bord i Hurtigbåten til Hareid kl. 15.30.
Vel fremme på Hareid venter minibussen som tar deg videre til Runde Miljøsenter
Johannes gav oss et innblikk i en verden vi knapt visste om. Vi ser de jo over og rundt oss daglig, men å lære mer om de ulike fuglene vi senere skulle ut for å se på, var utrolig lærerikt. Hav, klima, fugl, fisk… Det henger sammen. Og jo, det å plukke plast i fjøra hjelper. – Det er faktisk noe av det viktigste vi mennesker kan bidra med nå, forteller han om det som bare er toppen av isfjellet, men som må bort!
Dokumentaren “Havet sølv” om silda, om sildevandring, havstrømmer, en skjør kyst og dypets fantastiske drama og timing, av Are Pilskog ble nok en vekker. Lite visste vi at med nettopp denne kunnskapen innenbords, så ville fjellturen som ventet bare bli enda mer interessant.
Men først innom utstillingen om Rundeskatten. Et funn vi har hørt om mang en gang, uten å kanskje få med oss hele historien. Om hvordan et dramatisk forlis utenfor kysten av Runde på 1700 tallet, flere hundre år senere skulle gi tre sportsdykkere tidenes opplevelse. Kun tilfeldigheter avgjorde at det ble dykket akkurat der de gjorde den dagen da funnet ble et faktum. I utstillingen får du ikke bare se gull- og sølvmyntene, men også lære mer om både skuten “Ankerendam” som forliste den stormfulle natten i 1725 og sjøfarten på den tiden.
Det nærmer seg kveldens fjelltur, men ikke før vi har fått litt godt i magen. Husets fiskesuppe med hjemmebakt brød smakte ypperlig.
Let´s go! Fuglelivet venter. Spente Bypatrioter var nysgjerrige på om bykodisen holdt mål, men som alltid: Ett steg i gangen, små pauser underveis og ikke minst et spennende mål på toppen tar deg helt opp. Med humøret i behold!
Vi er halvveis og utsikten er uslåelig! På vår vei opp ble det mange små pauser med kikkert. Nettopp for å se fuglene vi nettopp hadde lært masse nytt om.
Plutselig stod han bak oss. Bussjåføren! – Det var såpass lenge siden vi sprang rundt her oppe, at jeg måtte hive meg med, sier han og legger til at han tross alt løsnet på slipset før ha la på sprang etter gruppen. Sånt blir det ekstra godt humør av. Ikke bare det. Torbjørn Brandal, som er fra Leikong, visste nemlig mer om Rundeskatten enn de fleste. – Det er jo en litt godt bevart hemmelighet det, men jeg var med ned og dykket på skatten sammen med Herøy dykkerklubb, sier han til alles store overraskelse. – Men ess, det er jo over 50 år siden, sier han blygt. Vi andre ler. Glem det, sier vi. Her er det bare å fortelle! Det hadde seg nemlig sånn at etter funnet ble gjort måtte flere hjelpe til med å få opp hele skatten. Sånn hadde det seg at dykkerklubben ble engasjert til å rydde bunnen for stein og tare. – Vi fikk en sølvmynt som takk. Den har jeg enda. Det er klart det er stas å ta den frem og fortelle til barnebarna, sier han med et smil og vipps så er vi på vei videre oppover fjellsiden!
Da vi startet var vi faktisk veldig usikre. Ville det bli regn, tåke… men neida! Solen brøt gjennom og jakkene måtte av og rundt midjen. Naturen bestemte seg for å vise seg fra sin aller beste side denne sommerkvelden.
Vi nærmer oss kanten og fjellsidene der fuglene holder til, og Johannes forteller underveis. Både om fuglene og hvorfor vi går opp så sent på kvelden. Det er nemlig da de kommer inn fra havet med mat, noe som gir ekstra høy aktivitet.
Vi er ikke helt fremme enda, men kan allerede begynne å merke økende aktivitet.
Vi er ikke alene. Vi får vite at tellere har registrerer en plass mellom 40-50.000 turgåere i året på stien frem til veggen der fuglene holder til. – Vi oppfordrer alle til å holde seg på stien. Vi ser at flere har slått opp telt, men det er vi ikke begeistret for. Dette er et naturreservat og mange av fuglene hekker i myrene og på gresset rundt, så vi ber publikum om å være ekstra varsomme, sier Johannes, som opplyser om at der finnes gode alternativer for overnatting både på senteret, campingplassen, Kristineborg gjestehus og Runde panorama.  Og vi tenker at DET, det må vi ta med i reportasjen. For er det en ting vi som kortreiste turgåere bør være med på så er det nettopp å lage minst mulig avtrykk på steder som dette.
Nå er vi der nesten. Og i følge guiden vil vi komme svært tett på. Gjett om vi er spente! Visste du forresten at lundefuglen har verdens søteste navn på engelsk? “Puffin” heter den!
– Jeg ser den! Jeg ser den! Eller var det en av de andre? Frem med kikkerten. Der!
En havørn svever like over hodene våre. Den er stor. – Den kan faktisk ha et vingespenn på 2,4 meter. Det er like langt som ei normal dør det, legger Johannes til for å forklare.
Der! Ute på havet ser vi hundrevis på hundrevis med små fugler. Der er lundefuglene og de har begynt å bevege på seg. Vi tar oppstilling ved gjerdet som er satt opp, og bare en halv meter fra oss kommer de susende og setter seg. En etter en. I strålende sol. For en opplevelse!
Har du sett! De er vakrere enn vi noen gang har sett for oss og dette møtet glemmer vi nok aldri.
Lundefugl på Runde
Incoming!
Fotografer har tatt oppstilling for å sikre seg blinkskudd av lundefuglen og livet i veggen, men fortvil ikke. Vi kom faktisk så tett på at flere av bildene ble tatt med mobiltelefon.
Takk for oss. Vi kommer garantert tilbake!