Til toppen

Den “glemte” komponisten fra Ellingsøya får egen byste

Søndag 18. september avrunder Ålesund Symfoniorkester sitt arbeid med den «glemte» komponisten Marius Moaritz Ulfrstad (1890-1968) etter to års koronautsettelser.

Her bæres bysten på plass og monteres på sokkel utenfor Parken kulturhus. Ansiktet får du se dersom du møter opp på avdukningen førstkommende søndag.

Her bæres bysten på plass og monteres på sokkel utenfor Parken kulturhus. Ansiktet får du se dersom du møter opp på avdukningen førstkommende søndag.

I den anledning blir det avduking av byste i byparken utenfor kulturhuset, laget av Ola Stavseng, samt et åpent konsertforedrag i kulturhusets foajé med musikkhistoriker Astrid Kvalbein, før det hele avsluttes med en konsert med Ålesund symfoniorkester.

Fredag formiddag var kunstneren Ola Stavseng på plass for å montere bysten av Ulfrstad i Byparken i Ålesund, assistert av gode hjelpere. – På søndag blir bysten avduket, før orkesteret avrunder vårt flerårige prosjekt med Ulfrstads musikk med en symfonikonsert kl 18.30. Også Ulfrstads barnebarn vil være til stede, sier Samuel Skrede i Ålesund symfoniorkester.

Under symfonikonserten blir Ulfrstads kanskje fremste orkesterverk, klaverkonserten, fremført i endelig, revidert versjon, med pianist Sigstein Folgerø under ledelse av dirigent Lars-Thomas Holm.

 

Samuel Skrede(t.v.) og Tor Haram i Ålesund symfoniorkester assisterte kunstner Ola Stavseng med monteringen av bysten.

Samuel Skrede(t.v.) og Tor Haram i Ålesund symfoniorkester assisterte kunstner Ola Stavseng med monteringen av bysten.

Fra Ellingsøya
Marius Moaritz Ulfrstad ble født på Ellingsøya i Ålesund og var en av de betydeligste unge norske komponister i mellomkrigstiden.

Han var elev av den franske impresjonisten Maurice Ravel og italienske Ottorino Respighi og hans verker ble blant annet fremført av Herbert von Karajan og Svensk Radioorkester og Wiener Symphoniker på konserter i Musikverein.

Ulfrstad var i stor grad preget av det som har blitt stående som norsk impresjonisme, som også er blitt omtalt som «jugend-komponister»i det at han blandet den tyske musikkarven, med franske og italienske elementer. U

lfrstad har selv pekt på sin forbindelse til den franske impresjonismen, men også sitt nære forhold til norsk folkemusikk og Sunnmøres natur som noe som satte sitt preg på hans klangorienterte musikkstil.