Trappene er i all sin opprinnelse et initiativ igangsatt i 1885 av Ålesund Byselskap. Det var et privat selskap med formål om å forskjønne Ålesund by, et arbeid som i dag er overtatt av Ålesund kommune.
Ideen om trappene kom til etter et ønske om å utvide parken, der man så på muligheten for også å inkludere byfjellet. En ide som førte til at man ikke lenge etter startet arbeidet med å legge trinn for trinn, et prosjekt man holdt på med i om lag 15 år og som til slutt gav alle i byen tilgang til den fantastiske utsikten fra toppen av fjellet.
Det ble opprinnelig benyttet naturstein som ble lagt inn i terrenget. I 2014-2015 ble trapene imidlertid stengt av for ei betydelig renovering. Deler av stien og trappene var da blitt i så dårlig forfatning at det begynte å bli farlig. Et stort prosjekt i regi av Ålesund kommune, førte til at deler av partiene ble erstattet av partier i betong.
Dette var et prosjekt som førte til store diskusjoner. På ene siden stod de som mente det var uhørt at vi ikke klarte å gjenskape og renovere det naturlige og som så på de hvite trappene som et uønsket inngrep. På den andre siden sto de som aksepterte nye materialer og et kompromiss for å komme videre.
Mange – kanskje de aller fleste – var nok, innerst inne, enige i at man helst skulle tilbakeført til original stand. Resultatet førte imidlertid til «folkevandring» opp og ned fjellsida. En aktivitet som har holdt seg jamt høy siden gjenåpningen i 2016!
På midtpartiet av trappene fikk man også bygget et nytt utkikksplatå som fikk navnet «Byrampen». Et svært populært sted for å forevige både morgenturer og ferieopplevelser i sosiale medier som igjen gir en betydelig markedsføring for Ålesund by.
I den grad vi skal mene noe i denne artikkelserien, koker det ned til at vi som by må være ekstra flinke til å ta vare på det vi allerede har. Vi kan ikke risikere at det blir «typisk» Ålesund å la ting forfalle så lenge at det blir modent for riving og at nybygg er eneste utvei.
(Les egen sak om Fjellstua her)
Tekst: Harald Grytten/Trine Klemetsen Foto: Sindre Nakken/Trine Klemetsen