-Takk og lov så føler jeg at folk heier på Signe Stunden og meg, sier Synnøve Hatlen.16.november skal det altså skje. På selveste Arbeidern. Synnøve Hatlen skal ha sitt aller første soloshow med seg selv og alter ego Signe Stunden på scenen.
Bestilte Arbeidern
-Det er jo som å hoppe fra timeter’n på Bybadet liksom. Men samtidig noe som har bygd seg opp.
Jeg skulle spille to dager her for litt siden, ser du.
Den første ble helt fantastisk med super respons fra publikum, og jeg var sånn Yes.
Den andre dagen blir jeg møtt av et publikum der de fleste knapt snakket norsk, og var interessert i alt annet enn meg og Signe Stunden. Den nedturen, sier Synnøve, som tasset seg ut på Teaterfabrikken etter den mindre vellykkede kvelden.
-Der blir jeg møtt av Kakken som sier “Jeg har bestilt Arbeidern til deg”.
Bra timing, men slik blir det, sier hun, og tar en sup av kaffen.
I tospann
Vi møter Synnøve på Apotekergata no5 sammen med Ørjan Liavåg.
Det er han som står bak og skal ha regi og produsentansvaret, og som snekrer sammen innholdet i tospann med Synnøve.
-Alle synes dette er en god idé, men har jo tatt noen år, sier Ørjan.
Som Synnøve har han holdt på med dette siden tidlig på 90-tallet. Nå skal han være med å sørge for at det ikke blir så farlig å hoppe fra ti meter.
-Vi snakker om alvor og skjemt i god forening, sier han.
Hun står alene på scenen, men er ikke helt stand-up, slik vi kjenner begrepet, sier han.
-Det blir meg. Synnøve og Signe. Litt av begge, sier hun.
Figuren Signe Stunden kom til gjennom Serveringsteateret som Synnøves private figur. En karakter vi kjenner som ei dame uten hemninger. Spesielt i sin jakt på mannebein.
Nysgjerrige på Signe
-Jeg føler folk er nysgjerrige på Signe. Og når det ble kjent at jeg skulle ha soloshow så stopper folk meg og sier at dette skal de få med seg. At billettsalget går strålende allerede seks måneder før de fem forestillingene starter er fantastisk.
Å bringe Signe til scenen byr på utfordringer for de to.
-Signe er jo på en måte skapt for et publikum som kanskje kjenner hverandre litt, der jeg kan bruke folk i salen.
Det blir litt annerledes på Arbeidern, men det skal bli morsomt, bedyrer hun.
-Synnøve som Signe kan ta med publikum hit og dit. Utvide vinduet til karakteren, legger Ørjan til.
Begge erfarer hva det vil si å gå inn i en annen karakter. Og det har makt.
-Absolutt. Vi snakka om det her om dagen at det kunne vært moro og prøvd denne Via Ferrata løypa fra Byparken. Men at det er noe en må gjøre som Synnøve. Jeg kan for eksempel ikke gå opp der med forkle og styr som Signe Stunden. Det blir farlig.
-Det må du forklare.
-Signe kan finne på hva som helst. Hun har ikke de sperrene. Så oppe i fjellsiden der kan hun, gjennom meg finne på farlige ting og tenke, pytt pytt, dette fikser vi, ikke sant?
Når du er en slik figur så er du i en boble, sier hun. Og understreker at dette kun var et eksempel.
-Signe har ikke noe det oppe å gjøre.
Synnøve Hatlen har trådt inn i rollen som Signe Stunden i 22 år, og kjenner dama ut og inn.
-Vi vet vel egentlig lite om henne? Hennes relasjoner. Hvor hun kommer fra.
Får vi vite mer?
-Ja. Publikum skal få vite mer om både Signe og meg i showet. Ting rundt henne skal bli tydeligere.
Jeg er jo en typisk impro artist der jeg har ei ramme rundt ting, og hvor jeg ser an publikummet. Og den ramma forholder jeg meg til.
-Hva med manus?
-Et manus er jo greit. Men det blir lagt en løype Synnøve forholder seg til gjennom forestillingen. Men det viktigste er at hun holder seg i karakteren, sier Ørjan.
-Hva med tematikken?
-Det blir flere temaer, men skal en nevne noe så kan det være utfordringene rundt vår moderne verden.
Du vil se sider ved Synnøve og Signe du aldri har sett for deg. Og begge går all in, sier han.
Full støtte hjemme
-Hva sier familien om at ho mor nå skal gå solo på Arbeidern?
Synnøve setter ned kaffekoppen og svarer kontant.
-Stas. De synes det er stor stas. Jeg har en mann som støtter opp pm alt jeg gjør. Det gjør de tre barna mine også.
Min datter i Bergen kommer opp med venninner for å se showet.
Foruten dem har jeg, Ørjan, Kakken, Per Oskar, Maybritt og Alf på Flan booking som er herlig positive og støttende, avslutter Synnøve, som virker mindre skremt av å ta steget ut fra timeter’n, og vel så det.
Så “tasser” hun og Ørjan seg tilbake til Teaterfabrikken igjen.