(Tekst/foto: Trine Klemetsen)
Salen er foreløpig tom, sett bort fra alle som er involvert i produksjonen. I tussmørket må jeg peile meg opp og bak for å finne lydpulten. Der sitter han. Med panoramautsikt mot scenen. Midt på. I «fanget» har han et utall knapper, skjermer som lyser og en lav, konstant lyd av interne beskjeder som går radig mellom teamet.
Du ser det gnistrer. At han er på. Her er det bare å sette seg ned å vente på luke. Akkurat det det gjør ingenting, for foran meg, der nede på scenen utspilles det hemmelighet på hemmelighet!
Så er det pause.
-Sånn, der er du Trine, hallo! Er ikke dette kjekt vel?
(Fortsetter under)
Jeg har sett tre nummer og sitter forøvrig med bakoversveis. Vi snakker om en helt ny norsk musikal basert Jahn Teigens musikalske skattekiste og den mest påkostede musikalen i Chateau Neufs historie! Manuset som er skrevet av Øystein Wiik tar oss med inn i ei ellevill historie som rører ved det meste. Gåsehud, latter, begeistring og tårer. Det er bare å legge på imponerende scenografi og prestasjoner på scenen. Det er klart det er kjekt.
Han flyger videre ned trappen. Stopper, prater med noen, går videre. Jeg observerer. Det er ikke vanskelig å skjønne. Det er her han er på hjemmebane. I teatersalen.
Det er ikke mye her som vitner om at han i tillegg driver Lydkjelleren i Ålesund. For det er ute i felten han trives best.
-Det er dette jeg elsker å gjøre og det får jeg. Mye takket være et fantastisk team som holder bedriften og hjulene i gang hjemme, sier han.
Han har reist med de store så lenge han har drevet på. «Karpe» i Oslo Spectrum, Anita Skorgan, Silje Nergård, Bettan… og vi kunne fortsatt. Det hele startet med produksjonen «Bukkene bruse» i forbindelse med Lillehammer OL.
-Det var da jeg måtte sende min første faktura. Det var i 1991, i forkant av OL, og ble oppstarten for Lydkjelleren det, forklarer han.
(Fortsetter under)
De er i gang igjen. Scenen snurrer rundt, artistene leverer, det danses i trapper og på scenekant og Erik programmerer.
-Jeg har vært i Oslo siden starten av august. Når sceneteppet går opp og premiéren er i gang er min jobb gjort. Vel, de ringer om der blir endringer. Det blir det alltid, sier han og humrer.
Når han drar han har punchet over 200 ulike kombinasjoner og forhåndsinnstillinger. Det betyr at han kjenner forestillingen inn og ut.
-Manuset er på 180 sider, og om jeg ikke kan det ordrett, så er det ikke langt unna. I går var der prøveforestilling med full sal. Det var en magisk opplevelse. Her blir det fulle hus lenge, sier han.
Selv skal han videre.
(Fortsetter under)
-Nå er det rett over til Øyvind Blunck som skal opp med ny forestilling. Den kommer også til Ålesund, legger han til.
På scenen bygger det opp til både det ene og det andre. Man skjønner at det nærmer seg slutten. Røde fjær, flosshatter og en komiker i gulldress. Jupp, ståpels igjen. Allsang også? Ja, det er klart jeg synger med.
Torsdag 12. september går startskuddet for den nye musikalen «Optimist» på Chateau Neuf og er du i hovedstaden så gir vi de beste anbefalinger!
(Se flere bilder under)